Sur stemning sender 2%-lån mod kurs 100 på årets første handelsdag

Rentefaldet, der dominerede den sidste del af 2018, er fortsat ved indgangen af 2019.

Fra morgenstunden har der været en sur stemning i de europæiske aktiemarkeder, som giver appetit efter obligationer og de lange renter er presset ned i et omfang, hvor kursen på det 30-årige fastforrentede 2%-lån sigter mod 100.

Kursen på 2%-lånet med afdrag lyder nu på 99,999 og lånet balancerer på et knivsæg for at være åbent eller lukket. Dagen er langt fra ovre endnu, men noget tyder på, at vi sidst på dagen skal have gang i målstregsfoto for at vurdere, om vi kan give lånetilbud i lånet i morgen.

Kurs 100 afgør, om lånet er tilgængeligt, eftersom boligejere og virksomheder ikke kan få lånetilbud i lånet i morgen, såfremt gennemsnitskursen på dagen ender over 100.

Med en udbetalingskurs på 2%-lånet lige under 100 er der ekstremt gunstige muligheder for at optage lån med et yderst begrænset kurstab. Det fastforrentede lån taler til en lang række af boligejere og lånet har med længder været boligejerfavoritten gennem 2018, hvor det har stået for 6 ud af 10 lånetilbud. Det er højere end i 2017, og den markante efterspørgsel efter fast rente ser vi fortsætte i 2019.

1,5%-lån står klar til at tage over
Ender kursen over 100, og 2%-lånet dermed lukker for tilbud, står 1,5%-lånet klar til at tage over, hvor kursen aktuelt lyder omkring 95,5. Uanset om 2%-lånet er åbent eller lukket, er det vel at mærke muligt at få 1,5%-lånet.

Kurstabet ved låneoptagelse er som udgangspunkt større med 1,5%-lånet, men omvendt er renten lavere og boligejeren opnår tæt på den samme ydelse som med 2%-lånet. Afdraget er højere med 1,5%-lånet, hvilket også skal ses i lyset af den større gæld som følge af kurstabet. Oven i hatten får boligejeren en højere kursfølsomhed på lånet, hvilket kan vise sig som en fordel, hvis renterne stiger, som kan åbne en mulighed for at skære i restgælden. Et opmærksomhedspunkt med 1,5%-lånet er risiko for indlåsning som følge af en begrænset obligationsseriestørrelse bag lånet. Gradvise udstedelser betyder dog, at seriestørrelsen har rundet 2 mia. kr., som ikke eliminerer men reducerer risikoen for indlåsning.

Jeppe Juul Borre

Chief Analyst: Advises and inspires the Danes on loan financing based on current interest rates and relevant mortgage products.